28-11-2008 - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Mike & Sanne Berg-Postema - WaarBenJij.nu 28-11-2008 - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Mike & Sanne Berg-Postema - WaarBenJij.nu

28-11-2008

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Mike & Sanne

29 November 2008 | Zambia, Lusaka

Sorry dat we jullie zolang in spanning hebben gelaten!
Maandag ochtend zijn we met de kippenbox die we hadden laten maken bij een timmerman naar het busstation gegaan. Zo konden we kijken of deze box in de bus zou passen en of de kippen ook lucht zouden krijgen. We hadden een goede bus ervoor gevonden en om te testen of er luchtgaatjes in zaten heeft Mike er even in gelegen :)
Er was een spleet, dus lieten we de box daar achter, kochten de kaartjes en in de middag zouden we vertrekken.
De hele dag waren we blij en hebben we lekker gerelaxed. Alles verliep op rolletjes.
Om half 3 gingen we naar het busstation en om 3 uur zouden de kippen komen. Bij het busstation aangekomen stond er ineens een hele andere bus, gelukkig hadden ze de box er wel uit gehaald. In deze bus paste de box helemaal niet!! De man waar de tickets hadden gekocht zei dat die andere bus naar het noorden zou gaan, dus we moesten ons maar niet druk maken. (heel het begrip druk maken, kennen de Zambianen volgens mij niet eens)
Wij vertrouwden het toch niet en zijn hier en daar eens rond gaan vragen. Die grote bus ging dus niet. Wat nu?
We zouden de kippen kunnen vervoeren in een trailer achter een andere bus. Oke, dit vonden we wel een optie en de kippenbox paste daar perfect in!
De kippen kwamen vervolgens om half 4 aan op het busstation. De man van de kippen vertelde ons dat als we de kippen in de trailer zouden vervoeren, de kippen dood zouden gaan omdat ze geen lucht zouden krijgen. Misschien kunnen jullie een beetje voorstellen, dat het complete chaos was. De man van de kippen wilden zijn kippen kwijt, de mensen die werkte op het busstation bemoeide zich er ook mee + de tig andere lokale mensen.. En daarbij begon het inmiddels te regenen en de bussen wilden vertrekken.
Uiteindelijk werden de kippen in een laadruimte achter in de bus (los) gepleurd. Ze zouden dan een luchtgaatje kunnen maken.. jaja, maar voorlopig stond iedereen alleen maar te discusieren en er gebeurde niks. Daarnaast was dit natuurlijk weer een andere bus en hadden we bij deze bus geen ticket, die moesten dus omgezet worden, wat ook niet zo makkelijk gaat.
De kippen zaten dus achterin, maar we hadden ook nog de box. Die moest mee, want hoe moesten we de kippen anders vervoeren en we hadden geld betaald voor die box, dus het zou zonde zijn om die te laten staan. Er werden weer tig manieren verzonnen om de box mee te nemen en de kippen hadden ondertussen nog steeds geen luchtgat waar ik me ernstig zorgen om maakte. Inmiddels was het denk ik half 5 en de bussen hadden dus al een half uur weg moeten zijn. De box zou in de bus kunnen, de box zou onder de bus kunnen, de box zou met een andere bus mee kunnen en die zouden dan ongeveer gelijk aankomen en weet ik veel wat voor manieren er nog meer waren gevonden. De trailer was geen optie meer, want die ging ineens niet meer mee...
Mike en ik stonden echt met onze handen in het haar, iedereen met zijn ideeen en we wisten zelf gewoon niet meer wat we moesten doen.
Uiteindelijk hadden we nog een andere bus gevonden waar de box inpaste en wij vonden dat het proberen waard. De box werd in de bus gelegd en de kippen werden uit bus 3 gehaald om verhuisd te worden naar bus 4 in de kippenbox.
Er liepen ineens dus mensen met kippen over het busstation (inclusief Mike) om de kippen te verhuizen. De tickets weer veranderd van bus 3 naar bus 4 en ik heb de spullen/bagage van ons zelf WEER verplaatst.
Om 5 uur zaten we, jawel met kippen en al, in een bus. We maakten ons ernstig zorgen of de kippen wel genoeg zuurstof zouden hebben, maar we konden er niks meer aan doen en zouden onderweg de laadruimte open doen zodat ze even konden luchthappen ;)
We zaten achterin de bus, waar het raam bedekt was met plastic aangezien de ruit eruit lag. Na een half uur liet dit plastic echter los en begon het aardig koud te worden.. Maar we maakten ons meer zorgen om de kippen dan om ons.
Bij de eerste stop, 3,5 uur later, versnelden we ons naar buiten om bij de kippen te kijken. Die lagen er goed bij. Het was niet heel warm in het hok en ze hadden een luchtgaatje. Die zouden het dus wel overleven, dat was een hele geruststelling.
Om 4 uur kwamen we aan bij de afslag en stonden we daar met onze kippenbox inclusief levende kippen, kippenvoer, onze bagage en nog wat andere dingen. We hadden al snel een lift gevonden en die brachts ons bij het weeshuis. Daar alles uitgeladen, hoopten we maar dat het binnenverblijf zo goed als woonbaar zou zijn voor de kippen. En dat was het gelukkig.
Toen de kippen er eenmaal inzaten, zijn wij naar onze kamer gegaan, hebben onze spullen neergelegd, hebben we 2 glazen gepakt inclusief een fles wodka, zijn we terug gegaan naar het kippenhok en hebben we daar met uitzicht op de kippen om 5 uur in de ochtend een overheerlijke wodka gedronken.. en nog 1.. en nog 1..
Het was een enorme opluchting! Trots als een pauw waren we!
Nu zitten de kippen nog steeds in het binnenhok. We denken dat ze vandaag of morgen wel naar buiten kunnen, het is nu nog niet waterdicht maar daar wordt vandaag aan gewerkt.
Ennnnnnn als een mooie afsluiter... Gisteren in het hok, zag ik iets ronds, bruins liggen.. en ja hoor, ons eerste eitje!!!!!
En hij smaakte.... HEERLIJK!
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 29 November 2008 - 10:39

Eize En Thea:

Wat een spannend verhaal zeg over het kippenvervoer en wat fantastisch dat het zo goed is gekomen. Leuk dat er al een ei lag.We hopen dat jullie nog een goede tijd hebben en San ontmoeten we graag weer in Holland.lieve groeten van"oom"Ei en "tante"the

• 29 November 2008 - 11:26

Teigetje:

Als jullie terugkomen, krijg ik dan ook een kippenhok? :)
    xxx

• 29 November 2008 - 17:06

Natas:

Haha geweldig zeg! Dat is toch wel een hele opluchting dat de kippetjes eindelijk in hun hok zitten en OOK nog eens eieren leggen ;)
    Goed gedaan jongens!

Dikke kus

• 30 November 2008 - 13:32

Josca:

Hi avonturiers!

Wie had dat verwacht zeg..... Ik had het wel enorm gehoopt, dat het nog zou lukken met die kippen, maar -eerlijk gezegd- hebben wij er wel een paar met elkaar over gesproken hoe rot het zou zijn wanneer het niet zou lukken. En dat die kippetjes allemaal nog in leven waren na zo'n riskant vervoer, da's helemaal super!!Zegt trouwens ook wel iets over de conditie van de kippen. Jullie hebben "goeie kippies" gekocht! En stressbestendig, anders hadden ze voorlopig nog geen ei gelegd... Hoop, dat jullie nog een fijne laatste week hebben met elkaar. Heb een mailtje gestuurd over de terugreis. Mochten jullie dat niet ontvangen hebben, laat het me even weten.

Kus, mama/Josca
    xxxxxxxxx

• 30 November 2008 - 16:18

Jasmijn:

Heel bizar! Wat een moeite voor een paar kippen..........! Hoeveel zijn het er?
    Ik ben trots op jullie! Dat hebben jullie goed gefixt!
    Trek jullie dikste pakje maar aan op de terugreis... het is hier kouddddd!

xx

• 01 December 2008 - 08:16

Mwvdbergeend:

kanjers, ik was er graag bijgeweest om een glaasje mee te toosten. met een "paar" hobbeltjes toch een schitterend resultaat. gefeliciteerd. XXX

• 01 December 2008 - 08:30

Aunt-y:

Hoi mens, Prachtig verhaal over de kipjes en fijn dat ze het allemaal hebben overleefd! Dat eerste ei moet geweldig hebben gesmaakt. Ik hoop dat ze inmiddels nog meer eitjes hebben gelegd. Geweldig wat jullie tot nog toe hebben voor elkaar hebben gekregen! Nog even en jullie beginnen aan de terugreis, ik hoop dat het iets vlotter gaat als het verhaal van de kipjes! En zoals iemand al schreef trek al je kleren over elkaar aan want het is hier al behoorlijk guur! Geniet dus die laatste dagen maar van de zon en wees trots op jezelf dat je dit hebt volbracht! Hoop je snel echte kusjes te geven.......xxxxxx

• 02 December 2008 - 20:56

Andrea:

Dat ei kwam vast van kipje Lou.....supertrots op jullie alle twee!

• 07 December 2008 - 11:36

Wilma:

Late reactie van de vd Lindes, maar:
    Wat een verhaal weer zeg!
    Onvoorkipbaar hoe dat daar allemaal (niet) gaat. Lust je nu nog wel kip of ei of ei of kip.
    Wat was er nu ook alweer eerder? Wij vinden het heel bijzonder dat het jullie toch gekipt is.
    Fantastisch hoe jullie je kippetje staan!
    Waarschijnlijk zijn jullie nu aan het reizen maar toch nog een goede reis gewenst voor dit kippeneindje. Tot snel!
    Liefs van Eric Wilma Vivian en Luc

• 07 December 2008 - 18:38

Thamar:

Hoi hoi,

Jullie zijn waarschijnlijk nu aan het genieten van Londen...nog even en dan lekker terug in het koude kikkerland.

Vond het erg gezellig met jullie in Chachacha

Liefs, Thamar