Ff snel... - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Mike & Sanne Berg-Postema - WaarBenJij.nu Ff snel... - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Mike & Sanne Berg-Postema - WaarBenJij.nu

Ff snel...

Door: Mike

Blijf op de hoogte en volg Mike & Sanne

07 November 2008 | Zambia, Lusaka

Nog even snel een kort berichtje.

Vanmiddag ga ik naar Lusaka. Als het goed is komt Sanne zondagochtend vroeg aan. Mijn bus komt morgenochtend vroeg aan. Kan ik nog even een dagje op zoek naar dingen voor ons project. Daarna een miniakantie tot dinsdag, dan laat ik mijn visum tekenen en nemen we meteen de bus terug. Volgende vrijdag komen die kippen al!

Stressen dus. Zo snel en goed als alles aan het begin ging, zo langzaam en met een hoop tegenslagen gaat het nu. Er moet echt nog een hoop gebeuren voor het voor de kippen bewoonbaar is. Onder druk presteer je het best. Hopen dat de Zambianen dezelfde leefregel hanteren.
Inmiddels staan er twee gebouwen. (jammer dat foto’s online zetten niet kan..) Het stenen gebouw waar komende dagen het dak op gezet word. En een houten gebouw. Helemaal de verkeerde afmeting. Veels te laag en onstabiel. Dus die wordt, door de zelfde man en voor t zelfde geld, tijdens mijn bezoek aan Lusaka gewoon opnieuw gebouwd en voorzien van een rieten dak. Als we terug komen hebben we nog twee dagen om een ‘vloer’ in het hok te regelen, een muurtje tegen de regen te metselen en het houten sklelet met kippengaas te versieren. Ook moeten er nog hokjes gemaakt worden waar de eieren in gelegd kunnen worden, er moet nog een verbindingsbruggetje komen tussen het binnen en buitenverblijf, de deur moet er nog in gezet worden, we moeten nog ergens een stok (zo heet dat toch? waar de kippen op slapen) vandaan toveren en er moet nog een beveiligingsdeurtje gemaakt worden dat de de kippen niet gestolen kunnen worden. Ook moet er nog voer gehaald worden en zaagsel geschept.... Een hele hoop dus. En ik ga er niet vanuit dat er maar ook iemand (buiten die mannetjes die een betaalde opdracht hebben) iets doet als ik in Lusaka ben.

Miss Tjomba kwam van de week ineens langs om de waterleiding te instaleren. Gelukkig heb ik der net kunnen stoppen. In de pomp moet 4-stroke olie. Nou dacht der monteur slim te zijn om er 2 flesjes 2-stroke olie in te mieteren. 2+2=4. Maar deze meneer vergroot zo alleen twee keer de kwantiteit, maar niet de kwaliteit. In het boekje staat duidelijk dat dit niet goed voor de pomp is. Ik heb ze dus naar huis gestuurd en gezegd dat ze volgende week terug mag komen. Dan neem ik de juiste olie uit Lusaka mee... Toch niet te geloven, eerst laat ze je weken wachten en dan komt ze alleen om lukraak iets te laten doen. Zo werkt het niet hoor.

Verder gaat het met mij erg goed. Ben ondanks de tegenslagen betreft het kippenhok erg vrolijk. Elke dag leer ik een beetje Bemba en wordt me een hoop vertelt over Zambia. Mijn huisgenote heeft ook een goede week. Ze praat voor 10 en verteld de grappigste verhalen. Ook de grote schoonmaak zorgde voor orde (logica).
Mijn kookkunsten gaan ook met de dag vooruit. De leukste dingen leer ik. Oliebollen bakken, scones, paddo’ssoep, visprut maken (graatjesprut prut), kippenplukken, kippenonleden.. etc
18 November (de dinsdag na terugkomst uit Lusaka) heb ik beloofd de kip van de week te slachten. Ik zou het eigenlijk deze week doen, maar deze week hadden ze een haan dus heb ik het mogen uistellen met twee weken. Van uitstel komt executie (?)

Ben echt super blij met jullie berichtjes elke keer. Wordt ik heel blij van :) Jammer dat ik niks terug kan schrijven. Ook mijn hyes doet het niet. (vandaar dat ik ook Mariska & Co niets terug kan schrijven. Er jammer, want heb een hoop te vertellen. Moeten maar snel eens meeten als ik terug ben...)

Iedereen die een kip (of meerdere) heeft gedoneerd. Echt super bedankt. Leuk om te zien dat iedereen begaand is met ons project hier. Hier zijn ze er super blij mee. Ze snappen er niks van als ik het intenetcafe uit kom en zeg we hebben al 25 kippen, maar ze begrijpen in ieder geval dat ze dankjewel moeten zeggen. En die dankjewel is natuurlijk voor jullie. Natotela sane!!

Ik moet echt gaan. Moet nog van alles kopen voor meneer de dakbedekker (dure grap zo’n dak....) en moet waarschijnlijk ook nog 10 rondjes door de Boma lopen met Febby om iedereen gedag te zeggen. Voel me soms net Sinterklaas hier. Handjes geven en zwaaien in gezelschap van een hoop zwarte pieten (Febby lijkt er sinds twee weken echt op één met der nieuwe pruik..)

Super veel kusjes,

D.K. Dent

PS:
Wie is Rutger? Kroelkip is van Lizzy of niet? Is het daisycutter Rutger? Of heb ik zelf een geheime aanbidder? :P Het is gemeen om me alleen nieuwsgierig te maken........... Oh wacht. Kroelkip is van Amber. Dus is het niet mijn aanbidder, maar die van mijn grote nicht!

PS 2:
Ik was gister precies 19 1/2 . Handig hoor zo’n mega afstreepkalender. Zo kom je tot de leukste ontdekkingen. Heb het maar gevierd met patatjes en cola. Een echt kinderfeestje dus!



  • 07 November 2008 - 12:45

    Teigetje:

    Hahaha. Rutger van de Daisycutters, goed idee om die weer eens op te zoeken!!! Komen die patatjes niet inmiddels je neus uit? :P
    Leuk dat het kippenhok lijkt te lukken. Klinkt als een heeeel groot hok, of niet? Iedereen kijkt enorm uit naar je foto-avondje. We moeten maar een beamer lenen ergens voor als Sanne en jij terug zijn en alle mensen tegelijk uitnodigen. Lijkt me gezellig.
    Knuffkus!

  • 07 November 2008 - 21:06

    Danielle:

    Ik wil echt niets liever dan je komen opzoeken! Maarja, ik kan zoveel willen! In ieder geval tot snel he.. We tellen af!

  • 07 November 2008 - 23:40

    Josca:

    Hi,
    Niet te geloven, dat straks ook de waterleiding nog af komt....! Papa is nog op zoek geweest naar een engelstalig boek over de verzorging van kippen om aan Sanne mee te geven. Helaas, 't is hem niet gelukt. Ben benieuwd hoe je ze daar gaat instrueren over broedse kipjes.. Anders zal je in het voorjaar toch nog een keertje terug moeten (haha)! We hebben een hoop spullen voor je met Sanne mee kunnen geven. Hoop dat je er wat aan hebt.
    Kus, mama

  • 08 November 2008 - 07:59

    Jasmijn:

    Nou.. ze komt eraan hoor!
    Veel plezier saampjes.. En niet teveel kippen slachten joh, arme beesten;)!


  • 08 November 2008 - 08:07

    Inge Geut:

    He Mike,

    Wat leuk wat van je te horen! Altijd leuk om andere Nederlanders tegen te komen! Ik hoop dat je idd ondertussen wat minder eenzaam bent.... en niet teveel geplaagd wordt door vieze beesten :) Jammer dat je niet bij het optreden was, het was een groot succes! Fijn dat je vriendin terugkomt, dat maakt de laatste weken makkelijker. Als je zin hebt om naar Chilonga te komen, one day, of je hebt zin om te kletsen en er is voor de verandering geen mogelijkheid om met Nederland te bellen, bel vooral :)
    Fijne tijd daar nog!

    Groetjes, Inge
    0976379474

  • 09 November 2008 - 13:52

    Aunt-y:

    Ha die Mike en inmiddels ook Sanne! Fijn dat alles zo goed gaat,buiten wat vertagingen....met de waterlijding.. en het kippenhok. Ik hoop dat je je 4-takt olie hebt kunnen kopen zodat de pomp kan gaan werken. Wat ik niet begrijp is waarom je alleen patat eet?! Je ging toch afvallen.... of is het zo weinig dat je toch afvalt? En groet er niets in je tuintje dat je kan opeten? Je schrijft wel dat je kookt, maar je eet patat!
    Leuk dat je huisgenote van alles vertelt schrijf dat ook op? Zodat wij het ook kunnen lezen? Ik hoop dat je hok van de week af is zodat die kippen eieren kunnen gaan leggen....en jij een omeletje kan bakken (lekker bij de patat!). Sterkte met je projecten, ik hoop dat je alles kunt kopen, en een dikke kus van: Aunt-y

  • 09 November 2008 - 17:04

    Koen:

    Sanneke!

    Ik hoop dat je een goede reis hebt gehad en zo weer bent gewend daar :D
    Een fijne maand nog daar!

    dikke kus Koen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Lusaka

Mijn eerste reis

www.joyofatoy.nl

Recente Reisverslagen:

16 December 2008

Temperatuur: 2 graden celcius

29 November 2008

28-11-2008

23 November 2008

Kippenjacht...

15 November 2008

Terug in het dorp..

15 November 2008

Back in Zambia 15-11-2008
Mike & Sanne

www.joyofatoy.nl

Actief sinds 18 Juni 2008
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 21754

Voorgaande reizen:

10 September 2008 - 10 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: